Lördagsgodis

Låt oss prata lite om smågodis som är en av mina absoluta favoriter när det kommer till att unna sig lite gott. När jag går i affären behöver jag bara skymta plockgodiset för att saliven ska börja rinna och jag börjar överläggningen med mig själv för att få plocka till mig de små färgglada bitarna. Detta har länge varit en stor utmaning för mig. Så här beskrev jag situationen i början på december på intrasidan för oss coacher på Viktväktarna:

"Står vid lösgodiset i affären, det är ingen slump att jag är här, faktum är att det alltid blir så... en påse med mig hem efter varje veckohandling. En strategi jag har när jag ska plocka lösgodis är att börja uppifrån vänster och jobba mig bort åt höger (skopan åker i var och varannan burk). Det vore fruktansvärt att missa en sort, kanske går jag miste om min favorit? 6 hg är ingen ovanlig syn när kassörskan ställer påsen på vågen, glatt betalar jag och åker hem (eller förresten, jag tar nog ett par bitar i bilen) och börjar mumsa. När påsens innehåll är slut är det jag som känner mig som en uppstoppad julgris. 


För några veckor sedan var jag och en kompis på Willys för att handla just lösgodis. Som det godismonster jag är så vill jag helst ha påsen för mig själv och kan inte tänka mig att dela. Min vän frågar, "ska du ha hela godispåsen för dig själv?"... "kan vi dela, eller ska du vräka i dig?". Där och då bestämde jag mig. Jag behöver en ny strategi för min godispåse och för lösgodishyllan. 

Nu mer plockar jag fortfarande från vänster till höger men har reducerat tillåtna bitar/skopa till max 3, och om jag verkligen gillar en sort max 5 - typ fiskar och sura S. Jag väljer också mer mer omsorg och tar verkligen bara de jag vill ha. -4 hg på vågen när kassörskan väger mitt godis och jag går därifrån och njuter med gott samvete :) 

En tankfull ny rutin som jag jobbat på under hösten, och jag hoppas den sitter nu när det lackar mot jul."
 
Nu har det hänt, två gånger till och med. Jag har lyckats att handla 150 g och 170 g smågodis. Jag har fortfarande samma strategi, att begränsa antalet bitar och antalet sorter. Under 2 hg, det är stor framgång. Nu sa jag att rutinen gärna fick vara permanent till jul, nu är det snart sommar... men bättre sent än aldrig (?). Nästa steg i utvecklingen är att målet alltid är att hamna under 2 hg gränsen. För, jag vill fortfarande äta de små färgglada sötsura bitarna, fortsättta må bra (inte vara en uppstoppad julgris) och ha ett gott samvete.
Coachen och viktväktarna, Coachen pratar | Godis, Rutiner | |
#1 - - KAJSA:

Varför inte LÄGGA AV med sockret..............? ;)

Upp