Den gröna vågen.

Jag har noterat hur en grön våg svept in över vårt avlånga land. För ett par veckor sedan handlade vågen om miljöpartiets framgångar i EU-valet, men den gröna våg jag tänker på är hur vi i allt större utsträckning bryr oss om vart våra livsmedel kommer ifrån, hur de har transporterats och vilka villkor odlare och uppfödare har. #byttilleko, veckans ekologiska varor på Coop, odla  i pallkrage, Bondens butik, Bondens torg och utflykter till ekogårdar eller ekocafeér i hembygden. Ja, det går onekligen inte ta miste på den gröna trenden.

Jag hakar på trenden lite försiktigt och har börjat med upplevelser. Natursköna och lugna Ingebo Hagar är ett av mina smultornställe. Ingebo är ett ekocafé som serverar goda stenugnsbakade pizzor och hembakat fikabröd - det är en av alla anledningar till varför jag mer än gärna åker dit. I sommar ska jag fortsätta leta efter smultronställen i hemtrakterna och Fallhults ekogård, ysteriet Räven & Osten samt Brantestad naturstig är tre ställen som jag tänker mig ska kvallificera sig in på listan. 

Nu har även en uppgradering av ekotrenden på hemmaplan skett. Byte till schyssta bananer och fairtraidemärkt kaffe, fylld frys med kött från goda vänners gård. Dessutom planerar P att viga en dag i veckan åt fisk och mitt sommarprojekt blir att hålla liv i de örter som jag satt i kruka på balkongen. Jag är inte känd för att ha gröna fingrar så vi får se hur länge de överlever. 
Coachen pratar | |
Upp